onsdag, december 13, 2006

Svart madonna

Våghalsig som jag är öppnar jag en lucka även den trettonde, men jag sitter och håller i mitt träben för säkerhets skull. Med bara tio dagar kvar till dan-före-dopparedan tar jag inga risker.

En sorgsen dans med glada miner
rör damen i svart till tysta tårar
Hon drömmer om sina baldakiner
och alla gräsliga små tomtedårar


Som surpris följer nedan en gästspelande alternativ tolkning,
utförd av en professionell skriftställare och tillika julklappsrimsbyggare:

Halva Hildur i gräsmattan står
gipsdvärgar stirrar förvedet
problemen dig helt upp till midjan nu når
ty borta är underredet


Kostnaden för författararvodet blev kännbar, så jag hoppas ni uppskattar denna gest för att tillgodose även den mer nogräknade publiken. Donera gärna alla era sparpengar till mig så kan jag höja den litterära nivån till oanade höjder.


Ses bland kottar och bär!

Inga kommentarer: