söndag, oktober 22, 2006

Et tu, Brute!

I onsdags påbörjade jag min praktik på Brutus Östlings Bokförlag Symposion som är tänkt att pågå i någon månad och utmynna i en rapport, vilket är redovisningsformen för delkurs 1. Eftersom C-nivån på Litteraturvetenskap och litteraturförmedling är helt nydanad är det mesta rätt flytande, men jag lyckades åtminstone ordna en praktikplats på (nästan) egen hand.

I utbygden en bit från Eslöv och en mindre bit från Stehag ligger huset som inhyser Symposions verksamhet. Här träffar jag Brutus och hans muntra band av förläggare. Diskussionerna är ofta esoteriska men atmosfären välkomnande, mycket ska göras och nya problem dyker ständigt upp. Brutus lunkar/halvspringer runt i skojfrisk tee och kortbyxor, upp och ner och ibland in i den privata delen av huset (där jag anar att det finns såväl en fotostuga som undangömda barn).

Första två dagarna tillbringar jag mestadels med manusläsande, då det finns lite högar att ta av. Något förvånande är det en behaglig sysselsättning att ta del av en brokig samling människors litterära vedermödor, då lägstanivån var högre än väntat. Efter lite rockader mellan diverse högar och en våghalsig genomgång av Brutus blir dock det mesta refuserat, och jag får skriva en hoper brev och mail till hoppfulla skribenter. På fredagen diskuteras den kommande katalogen och jag får i uppdrag att skriva texter till lite nyheter, något som gläder mig. Det känns skönt att få en chans att bidra med något ickegeneriskt för en gångs skull istället för att stå bakom en disk och sälja kvällstidningar (en i mängden av hejdlöst utmanande uppgifter jag ställdes inför på mitt sommarjobb). Förhoppningsvis blir det bra dessutom, så alla blir nöjda och glada.

Symposion har även en hemsida som inte är så ren i Firefox, för att framhålla dess kanske minsta problem. Är det måhända ett jobb för mig, Kan-ingen-html-men-skulle-gärna-göra-hemsidor-ändå-Mannen? Håll er inställda.


Ses på toppen!

1 kommentar:

Elias sa...

Trevlig praktik! Fixa sidan till foxen, det verkar bara vara lite slarv med stylesheeten.