söndag, juni 03, 2007

Se det som en utmaning

Äntligen är uppsatsen inlämnad! Tillsammans med Diablo 2 (old school men oemotståndligt) och panisk lyssning på The Tough Alliances sensationella skiva "A New Chance" slukade den mitt liv i ett par månader. Uppsatsen blev rimlig men inte så djuplodande som ämnet förtjänade. Diablo borde vara tråkigt med tanke på att jag spelat igenom det några gånger redan, men en märklig fatalism höjer spänningen: på något oförklarligt sätt har jag på bara ett par dagar hittat två av de unika föremål som föreslås i guiden jag läser sporadiskt. Chansen att monstren ska droppa just "Tiamat's Rebuke" och "Raven Frost" under så kort speltid måste vara obefintlig. Givetvis kan jag inte sluta spela då, det är ju ödet!

TTAs
nya är mindre mystisk men ändå förvånandsvärt bra. Förväntningarna var höga och överträffades ändå; jag kan inte minnas att jag lyssnat på någon skiva så intensivt innan. Min närapå-namne säger det mesta i sin recension i Nöjesguiden, även om pretensionsnivåerna kanske är något högre än duon förmår leva upp till. Helt sant (för mig) är dock att "TTA är den mest intressanta popakten just nu". Jag delar även Reinholdtzon Belfrages åsikt att "Salem Al Fakir och Shout Out Louds blir i jämförelse lika sammansatta som hasselnötter". De positiva överraskningarna i livet är sällsynta men förstås välkomna, och förhoppningsvis är detta inte det sista jag hör av dessa fina pojkars förtrollande ljudlandskap.

Som en diskret hyllning till skivan och tillvarons möjligheter har jag också diktat en skvätt.

Du är verklighetens hemliga dröm
Du förtjänar det speciella

Revoltera mot vanligheten
och sök själv efter guldskatterna
Dina chanser letar möjligheter
tillfällen att nå ända fram
Bjud dig själv på en sista dans
den enda som räknas

Grip allt i farten
I livets våldsamma krängande
finns svaren på alla frågor
du tvekat att ställa
Tills nu




Ses vid regnbågens slut!

Inga kommentarer: