torsdag, september 07, 2006

The Super Mega Challenge

Just nu cirkulerar tydligen ett snitsigt formulär man kan fylla i om böcker. Lite pådyvlad från medbloggare känner jag mig men here goes...

En bok som förändrat mitt liv:
J.R.R. Tolkiens "Silmarillion", som blir allt mer av en religiös upplevelse för varje läsning. Första gången, för åtta år sen eller så, var det mest småtrögt. Senast gav den nytt hopp om mänskligheten; med sådant mytskapande går det att ha överseende med både kvällspressen och "kristna" censurivrare. Helt enkelt en omistlig bok.

En bok jag läser mer än en gång:
Nyss läste jag om Michael Endes "Momo eller kampen om tiden", den håller än.

En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
Mitt "Shakespeare the complete works"-block till bok, för att den är en outtömlig källa av litterär genialitet och finess.

En bok som fick mig att skratta:
Finns flera förstås, men ingen bok är väl roligare än Douglas Adams "Hitchhiker's Guide to the Galaxy"... eller? Senast har Terry Pratchetts Discworldböcker roat en del också.

En bok som fick mig att gråta:
Astrids Lindgrens "Mio min Mio" som jag tog mig an för första gången för någon månad sen. Ja, jag är blödig.

En bok jag önskar hade skrivits:
Den sjunde Harry Potterboken, så jag kunde döda abstinensen redan nu.

En bok som inte borde skrivits:
Har läst för få dåliga böcker... men Jan Mårtensson är något av en pappersslösare.

En bok jag just nu läser:
Bruno K. Öijers "Det Förlorade Ordet" (nästan frivilligt).

En bok jag tänkt läsa härnäst:
Da Vinci-koden för att den står med bland kurslitteraturen och så kanske något lämpligt franskt motmedel.


Ses i Arda!

2 kommentarer:

Elias sa...

Liftarens guide är roligast ever. Intressant med torra Silmarillion som förändrare, försökte läsa den i slutet på högstadiet men gav den nog ingen riktig chans.

MrJones sa...

Nej den är lite esoterisk, men det förvånar mig att inte fler läst den ändå. Det kanske är för hög stofilfaktor.